Oosterscheldekering in storm

Olieverf schilderij, hoog 80cm x breed 120cm, feb. 2021

Detail foto's

Klik op de details om in te zoomen.

 


Achtergrond / Mijn inspiratie

De storm zweept de golven op. Ze beuken tegen de schuiven en pijlers aan. Stoer en fier houden zij stand. Met vertrouwen wachten de mensen achter de kering de storm af.

Grondwerk, matten, beton, ijzer, werktuigbouw, elektrotechniek, automatisering. En vele schepen, machines en vooral vakmensen. Gebouwd in de jaren '76 - '86 en in gebruik genomen in 1986. En elke dag zonder ruchtbaarheid onderhouden.

 

Tijdens het schilderen van dit werk was de maatschappelijke corona onrust groot. In mijn gedachten is er een analogie ontstaan tussen mijn werk en de maatschappij. De corona storm raast over ons land. Aan de ene kant heeft de storm vrij spel op de golven en de protesten laaien op. De staanders houden stand, de medici, de vaccin specialisten, de handhavers, de ondernemers. Er is licht aan de horizon. De schuiven gaan straks langzaam weer open. Achter de staanders wacht men in waakzaamheid de storm af. 

 

Olieverf schilderij, hoog 80cm x breed 120cm, feb. 2021

  

Werkwijze / Mijn aanpak

Ik heb de kering bezocht en op de pijlers gelopen en de expositie bezocht in de ruimtes onder weg. Met meerdere referentie foto's ben ik gaan componeren. Op mijn schilderij heb ik de kering gespiegeld. Hierdoor gaat je oog naar het licht. Dit gaf mij een beter en opener gevoel. 

De lucht is een integraal onderdeel van de compositie. De diagonalen lopen door en kruisen elkaar. De kleurvlakken zijn complementair. Zie ook de detail fotos.

  

Kenmerken 

Soort: Olieverf op linnen

Drager: 661 Professional linnen Univ. Geprep,

Frame: hout en aluminium, dikte 25mm

Afmeting (B x H) : 120x 80cm (zonder lijst),

Afgerond: februari 2021

 


Wat anderen zeggen ....

“Zijn compositie, vormentaal en kleur zijn buitengewoon goed. Zijn toegevoegde waarde is poëtisch.” 

Sam Drukker (Portret kunstenaar, Kunstenaar van het jaar 2011)

 

"Eric is niet bang om complexe onderwerpen te schilderen zoals een Amsterdams stadsgezicht of de Oosterscheldekering. Hij geeft niet op totdat hij echt tevreden is met het schilderij. In zijn werk combineert hij een losse toets met een constructieve benadering wat logisch is gezien zijn werk in de infrastructuur. "

Arnout Killian (Internationaal Kunstenaar met o.a. werken in Museum More)